March 1, 2025
INTRODUCTION
il bambino con grave compromissione neurologica è un bambino che ha bisogno di una presa in carico precoce con obiettivi chiarissimi che devono essere comunicati ai genitori nel rispetto delle singole sensibilità e che devono tracciare un percorso che fin dall’inizio non deve concentrarsi solo sul solo aspetto sanitario specifico e deve, sostenuto da una presa in carico pluridisciplinare, rispondere ai bisogni della famiglia fin dal momento della prima presa in carico con attenzione ai bisogni rieducativi, educativi ed assistenziali, elementi fondamentali della riabilitazione pediatrica.
Obiettivi:
Conoscenza dei quadri di gravissima compromissione neurologica
La presa in carico e il Manifesto della Riabilitazione del Bambino
Il progetto Riabilitativo Individualizzato, gli Obiettivi SMART
Parole chiave: bambino complesso gravissimo, riabilitazione, rieducazione, educazione, assistenza, progetto riabilitativo individualizzato, obiettivi SMART, linee guida
In collaboration with:
Course Location: Centro CR2 SINAPSI Cremona Via Serio 1/10
Day 1:
09.00/10.30 Lecture: The child with severe severe complexity: infantile cerebral palsy and related neurological conditions
10:30/10:45 a.m. Break
10.45/11.30 Lecture: The child with very severe complexity: associated problems
11:30/12:30 the Child Rehabilitation Manifesto and observation sheet
12.30/13:30 video clinical case and plenary discussion for the definition of the Individualized Rehabilitation Project
1:30/14:30 pm: Lunch break
14.30/15.00: Clinical case presentation, preparation of e setting, reception
15.00/16.00 teacher observation/demonstration of a clinical case and interview with the child's family and rehabilitators
16.00/16.15 break
16.15/17.30 plenary clinical case discussion, questions, proposals and implementation of Individualized Rehabilitation Project
Day 2
09.00/10.30 Lecture: The child with very severe complexity: functional solutions for quality of life / aids
10.30/10.45 Pause
10.45/11.00 clinical case presentation, setting realization, reception
11.00/ 12.00 observation/demonstration of a clinical case by the lecturer and interview with the child's family and rehabilitators
12.00/12.30 clinical case discussion in small groups
12.30/13.30 sharing of reflections in plenary and realization of PRI.( Part 1)
13.30/14.30 Lunch break
14.30/15.00 PRI compilation( second Part)
15.15/15.45 Small group work: video of a clinical case (presented by participants) and identification of solutions for postural well-being
15.45/16.15 Small group discussion
16.15/17.00 Plenary discussion
17.00/17.30 Questions for the lecturer, conclusion of the day with CME